Vaccineren

Viraal Hemorrhagisch syndroom, VHS
Deze ziekte wordt vooral in de zomer en de herfst gezien. Het wordt veroorzaakt door een virus dat meerdere organen aantast, maar vooral grote schade aan de lever toebrengt. Dit gaat gepaard met hoge koorts, benauwdheid, bloedingen en zenuwstoornissen. Meestal sterven de konijnen binnen de 72 uur, soms zelfs zonder eerst symptomen gehad te hebben. Vaccinatie tegen VHS geeft 12 maanden bescherming, meestal wordt deze gecombineerd met een vaccinatie tegen Myxomatose.

Myxomatose
Dit virus wordt overgedragen door muggen en vlooien, dus met name konijnen die buiten staan zijn gevoelig. Vooral in het voorjaar, de zomer en de herfst wordt de ziekte gezien. Er ontstaan gelatineuze huidverdikkingen op de oren, oogleden, neus en geslachtsdelen.

Het konijn stopt met eten, krijgt koorts en sterft na enkele dagen. Er kan tegen gevaccineerd worden, dit geeft ongeveer een jaar bescherming. Om een entreactie te voorkomen (een verdikking op de plaats waar de vaccinatie is gezet) raden we aan konijnen pas van af 12 weken leeftijd te vaccineren.

Nieuwe entstof

Sinds kort is er een nieuwe entstof op de markt. Voorgaande jaren moesten konijnen nog 2 keer per jaar gevaccineerd worden om goed beschermd te worden tegen VHS en myxomatose maar met de nieuwe entstof hoeft dat nog maar 1 keer per jaar.

Mocht u vragen hebben over uw konijn, dan kunt u die uiteraard stellen aan de dierenarts en/of assistente. Echter, als uw konijn gezondheidsklachten heeft kunt u beter een afspraak maken buiten het konijnenspreekuur om. Zo kunnen we extra tijd en aandacht aan uw konijn besteden en worden eventueel besmettelijke ziekten niet overgedragen. Bovendien kunnen zieke konijnen  vaak niet worden gevaccineerd.